תיאור מינהל החינוך

דף הבית > תיאור מינהל החינוך
 
 

רקע
האתגר החינוכי בעיר נתניה הוא עצום, שכן האוכלוסייה בעיר הטרוגנית ומאופיינת בקוטביות רבה. בעשור האחרון מצויה העיר בתנופת פיתוח אדירה המהווה הזדמנות חד פעמית לשינוי. החינוך ע"פ קברניטי העיר הינו מנוף מרכזי לשינוי ולכן מירב תשומת הלב ומשאבים רבים מופנים לחינוך.

החזון החינוכי של מערכת החינוך בנתניה:
מתן מענה חינוכי ערכי למכלול הצרכים של האוכלוסייה בהתחשבות בשונות הייחודית לעיר נתניה. המענה יכוון לכלל הלקוחות, תלמידים, הורים וקהילה ויאפשר שוויון הזדמנויות, מיצוי פוטנציאלי וחתירה למצוינות. המערכת מחויבת לשיפור מתמיד על בסיס תהליכי הערכה ובקרה ולמתן שירות מקצועי ואיכותי תוך גילוי יושרה ושקיפות מידע.

יעדי המערכת
טיפוח אקלים חינוכי מיטיבי ומוגנות (יעד מערכתי בהובלת צוות עיר נתניה).
שילוב חינוך "בלתי פורמאלי" ומערכות תומכות נוספות בתוך החינוך הפורמאלי. מתן מענה לילדים רב בעייתיים לאורך כל שעות היום. הכנה למעברים בין מסגרות חינוך. חיזוק הקשר מורה - תלמיד.
קידום הישגים לימודיים ומניעת נשירה, תוך מתן מענה ייחודי ומותאם לאוכלוסיות שונות.
חינוך לערכים, טיפוח מנהיגות ותרומה לקהילה.
שילוב ילדים ונוער במסגרות תרבות ופנאי לאורך כל שעות היום.
עידוד יוזמות לפיתוח מצויינות תלמידים והעצמת תהליכי חדשנות מערכתיים.
ניהול איכותי בדגש של סביבה פיזית מטופחת ומותאמת לאתגרים החינוכיים.

יעדים מערכתיים - העלאת הישגי לומדים בד בבד עם מניעת נשירה:
מיצ"ב
בגרות
אקלים
גיוס
כדי להצליח במשימה ולעמוד ביעדים שהציבה לעצמה מערכת החינוך מפעילה פרויקטים שונים המאפשרים לה לספק מענים מותאמים לכל תלמיד, כך שכל תלמיד יכול להגיע למיצוי מרבי של יכולותיו.

המערכת מציעה מסלולים ופרויקטים שונים לתלמידים מצטיינים ולקידום מצוינות ומגוון של פרויקטים לשיפור האקלים החינוכי, להגברת המודעות החברתית ולהעשרה תרבותית. בשנים האחרונות הישגי המערכת במבחני המיצב ובאחוז התלמידים הזכאים לבגרות נמצאים במגמת עלייה.

בגיל הרך:
הרשות לקחה על עצמה אחריות על ילדי הגיל הרך מרגע לידתם. זהו מודל חדשני ופורץ דרך וההתעניינות במודל הולכת וגדלה. המודל החדש מציע הסתכלות כוללנית על הילד בהקשר המשפחתי והקהילתי שלו ופועל ליצירת שותפות אסטרטגית וסינרגיה של כל הגורמים המקצועיים בעיר למען קידום הנושא. הוחל בביסוס תשתיות ובפיתוח מענים לגיל הרך. הוקמו שלושה מרכזים לגיל הרך. פותחה עבודה רב מערכתית ליצירת סינרגיה ורצף שירותים ותוכניות בפריסה עירונית הכוללת בין היתר יחידות טיפוליות התפתחותיות, איתור ומניעה, מתן מענים פסיכולוגיים, מענים בריאותיים ועוד.

תוכניות לגיל הרך:
מרכזים עירוניים לגיל הרך- המרכזים לגיל הרך נותנים שרות זמין ונגיש בקהילה ומציעים להורים ולילדים מגיל לידה ועד תוכניות הכנה לכיתה א'. בשלושת המרכזים לגיל הרך פועלים השירותים: יחידה טיפולית התפתחותית המיועדת לילדים בעלי קשיים התפתחותיים ולהוריהם. ושירות "דלת פתוחה לייעוץ" המיועד להורים ולצוותים החינוכיים להתמודד עם משימת ההורות וגידול הילדים.

תוכנית pact- תוכנית מערכתית לקידום הורים וילדים יוצאי העדה האתיופית בגילאי לידה - שש. עקרונות התוכנית: ראייה מערכתית ושותפות עירונית וממשלתית, העצמה קהילתית, מעורבות הורים ופיתוח גישה רגישת תרבות. התוכנית פועלת ב- 5 שכונות עתירות עולים במסגרות הפורמליות והבלתי פורמליות: טיפות חלב, מעונות, גנים ומתנסי"ם.

התחלה טובה הינה תוכנית לאומית לילדים ונוער בסיכון. מטרת התוכנית לחולל שינוי מקיף בדרכי ההתמודדות של החברה הישראלית עם המצוקה של ילדים בסיכון ושל משפחותיהם. שותפים לתוכנית חמישה משרדי ממשלה: בריאות, רווחה, חינוך, קליטה וביטחון הפנים. בפורום העירוני לגיל הרך נבחרו תוכניות לאיתור, מניעה וטיפול בפריסה עירונית.

בגני הילדים:
אקדמיזציה של גני הילדים - תוכנית "הקראה חוזרת" במסגרת עמיתות עם מכללת "לוינסקי", "ללמוד לחיות ביחד".תכנית עירונית לשיפור האקלים הרגשי והחברתי ולמניעת אלימות במסגרות חינוכיות בגנ"י.

במעונות:
הקמת מדור הדרכה לצוותים חינוכיים לגילאי לידה- שלוש בפיסג"ה.

פרויקטים בבתי הספר היסודיים:
המערכת מאפשרת לילדים לצעוד את צעדיהם הראשונים בבית הספר בבטחה ומתוך חדוות למידה. בכתות א'-ב' בהן מספר התלמידים רב, הוצבו תומכות למידה כדי לאפשר למידה מיטבית והתייחסות לכל ילד ברמה פרטנית. כבר בכתה א' מתחיל הילד באופן ידידותי ללמוד את השפה האנגלית.

פרויקט מוריה- מופעל בשבעה בתי ספר בעיר נועד לשפר את תהליכי ההוראה ואת דרכי הניהול והמנהיגות הבית ספרית. מדובר בגישה אוריינית המשולבת להוראת קריאה וכתיבה והיא פועלת ב- 40 כיתות. עד עתה הושקעו בפרויקט כ- 12,000,000 ש"ח.

עת הדעת- פועל בנתניה בשלושה בתי ספר יסודיים. זהו פרויקט חדשני ומוביל מבחינה טכנולוגית בו כל תלמיד לומד באופן קבוע מול מחשב ועושה שימוש בתוכנה ייחודית וחדישה.

תכנית קרב- הינה תוכנית חינוכית מרכזית בבתי הספר היסודיים. התוכנית מאפשרת מתן מענים בתחומי העשרה שונים תוך חיבור לקדימויות בית ספריות ולמאפיינים ייחודיים תרבותיים של כל בית ספר. תכנית קרב מהווה פלטפורמה עליה נעשית עבודה בנושאים ותחומים שהעיר מעוניינת לקדם כגון: קיימות ואיכות סביבה, שייכות וזהות עירונית. בשנת הלימודים הנוכחית התוכנית פועלת ב- 28 בתי ספר ברחבי העיר.

בית הספר המנגן- תלמידים בבתי ספר כחלק מתוכנית הלימודים לומדים נגינה בכלי נשיפה וקשת תחת קורת הגג של הקונסרבטוריון העירוני. לימודי ההמשך נעשים בקונסרבטוריון העירוני במגמה שהמצטיינים ישתלבו בתזמורת הנוער. הפרויקט פועל בשבעה בתי ספר בעיר.

בית ספר למחוננים ולימודי העשרה בתחומי דעת שונים למצטיינים: תלמידים שאותרו כמחוננים לומדים יום אחד בשבוע במסגרת מתאימה עם תלמידים דומים. מלמידה מותאמת לרמתם הגבוה והיא נועדה לאתגר אותם ולגרות את סקרנותם בתחומי דעת שונים ומגוונים.
לתלמידים מצטיינים מוצעת מסגרת חוגית בשעות אחה"צ המציעה מגוון של חוגי העשרה בתחומי דעת שונים.

בבתי הספר העל יסודיים:
אומץ- תוכנית למניעת נשירה באמצעות חוויה לימודית מוצלחת. במסגרת הפרויקט מתמקדים התלמידים בלמידה למבחני הבגרות. לתוכנית מתקבלים תלמידים שנמצאים על סף נשירה ונושאים בתרמיליהם 7-8 ציונים שליליים. התוכנית פועלת בכל בתי הספר המקיפים בעיר.

תה"ל- תוכנית שנועדה להעלות את אחוז הזכאים לבגרות באמצעות תגבור וחיזוק הלמידה לקראת בגרות. הלמידה נעשית במקצועות שונים עליהם ניגשים התלמידים לבגרות והיא מתבצעת בקבוצות קטנות בעיקר בשעות אחה"צ. בשנה האחרונה פעלו למעלה מ- 80 קבוצות למידה ועלות הפרויקט כ- 4.400.000 ש"ח.

הפרויקט הלאומי- שיפור הרמה הלימודית והאישית של בני העדה האתיופית הלומדים בבתי הספר העל יסודיים. בפרויקט נוטלים חלק כ- 250 תלמידים.

פרויקט רה"ע ודלק- שעורים בקבוצות קטנות של כחמישה תלמידים בשיעורים ממוקדים לקראת בחינות הבגרות במקצוע רלוונטי. לאחר מיפוי מדוקדק נבחרו תלמידים החסרים מקצוע אחד או שניים לקבלת זכאות לבגרות.

Ctc , yrf- שיעורי תגבור משולבים בתוכנית הלימודים הבית ספרית. התוכניות מיועדות לתלמידים בעלי יכולת לימודים טובה מרקע סוציו אקונומי נמוך במטרה לחזק אותם ולהביאם למצוינות ולהישגים גבוהים בבגרויות.

למידה מרחוק באוניברסיטה- מטרת הפרויקט לעודד חדשנות וסקרנות בשיטות חדישות ממיטב המרצים באוניברסיטה. הלמידה נעשית באמצעות מערכות מחשוב משוכללות ולמידה אינטראקטיבית כאשר המרצה יושב ומלמד מהאוניברסיטה והתלמידים מול מחשב בכיתה.

שעות מצוינות בחטיבות הביניים- העירייה הקצתה לכל שכבה בחטיבת הביניים 10 שעות לטיפוח מצוינות, כל בית ספר בוחר בעצמו איך לנצל את השעות ואיזה תחום לטפח. בנוסף לאמור מקיים מנהל החינוך כמה פרויקטים שהם חוצי גיל והם פרושים בכל מוסדות החינוך.